Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2018

ONLINE συνέντευξη του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΔΑΝΔΟΛΟΥ στην ομάδα ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΠΑΡΕΑΣ!

Ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΑΝΔΟΛΟΣ γεννήθηκε το 1970. Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1996. Για το σύνολο του έργου του τιμήθηκε το 2009 με το Βραβείο Μπότση, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το 2004 χαρακτηρίστηκε από τον Παύλο Μάτεσι ο σημαντικότερος Έλληνας συγγραφέας της γενιάς του. Έχει γράψει έντεκα βιβλία, μεταξύ των οποίων τα μυθιστορήματα Νέρων – Εγώ, ένας θεός, που εκδόθηκε με επιτυχία στην Ιταλία, και Η Χορεύτρια του Διαβόλου, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός και μεταφράστηκε στα τουρκικά. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορεί επίσης το μυθιστόρημά του Όταν θα δεις τη θάλασσα. Το 2008 ο Στέφανος Δάνδολος συμπεριλήφθηκε στην Παγκόσμια Ανθολογία Νέων Συγγραφέων, με αφορμή το Young Writers World Festival, που πραγματοποιήθηκε στη Νότια Κορέα. Το ΙΣΤΟΡΙΑ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ είναι το δέκατο μυθιστόρημά του.


 Eva Natsi Στεφανε ποιο το εναυσμα να ασχοληθεις με την συγγραφη
 Stefanos Dandolos Από μικρός ήθελα να γράφω ιστορίες. Στα επτά μου ξεκίνησα υπαγορεύοντας στη μητέρα μου περιπέτειες του Ζορρό και του Ρομπέν των Δασών

Νεκταρία Μυλωνά Ποιο είναι το αγαπημένο σας βιβλίο από ελληνική ή ξένη λογοτεχνία;
Stefanos Dandolos Είναι πολλά Νεκταρία. Αλλα ας πω η Μητέρα του Σκύλου του Παύλου Μάτεσι και το Επιστροφή στο Μπράιτσχεντ του Ίβλιν Ουό.

Madalena Io  θα ήθελα να ρωτήσω γιατί επέλεξε ο συγγραφέας αυτό το θέμα για το βιβλίο του
Stefanos Dandolos Μανταλένα, με γοήτευε εδώ και χρόνια η ζωή της Πηνελόπης μας. Αυτή η αντίφαση ίσως. Το ότι στις λέξεις της έβλεπα φως ενώ στο πρόσωπό της έβλεπα σκοτάδι. Επισης
αγαπώ πολύ έντονα τους δισυπόστατους χαρακτήρες, και η Πηνελόπη Δέλτα ήταν ένας τέτοιος, ήταν μια γυναίκα γεμάτη αντιφάσεις.

Eva Natsi Η Π.Δελτα προερχεται απο μια οικογενεια με κυρος, η οποια διαδραματισε πολυ εντονο ρολο στην πολιτικη ζωη του τοπου. Φοβηθηκατε μηπως αυτο το μυθιστορημα προκαλεσει την αντιδραση της οικογενειας της;
Stefanos Dandolos Όχι, Εύα. Γιατί ακολούθησα τις πηγές. Και παρόλο που πραγματεύομαι τις πιο αδύναμες καισκοτεινές στιγμές της το έκανα με πολύ σεβασμό 

Σοφία Σκιαδ. Έχουν ασχοληθει πολλοί συγγραφείς για την Πηνελόπη Δέλτα γιατι το κάνατε και εσεις τι σας ώθησε?
Stefanos Dandolos Ναι, Σοφία, έχουν γραφτεί εξαιρετικά έργα, και το καλύτερο είναι της Μίτσης Πικραμένου. Αλλά πρόκειται για ατόφιες ιστορικές βιογραφίες. Το Ιστορία χωρίς όνομα είναι μυθιστόρημα. Και πίστευα ότι μπορώ να δώσω μια άλλη υπόσταση στα κεφάλαια που πραγματεύεται

Μαρία Κόντου Θα ήθελα να τον ρωτήσω στο τελευταίο του βιβλίο καθώς και στο προηγούμενο πόσο δύσκολη είναι η ιστορική έρευνα που γίνεται και πόσο καιρό κρατάει;
Stefanos Dandolos Αχ Μαρία, αυτός είναι ο πραγματικός γολγοθάς, Αν αποφασίσεις να γράψεις έργο εποχής πρέπει να κάνεις σωστά. Οπότε ναι, είναι δύσκολη. Γι αυτό από το 2009 μέχρι σήμερα έχω γράψει μόνο τρία βιβλία.

Eleftheria Fasoli Κατα πόσο σας δυσκόλεψε το γεγονός πως διηγείστε μια πραγματικη-άρα προδιαγεγραμένη-ιστορια και δεν ειχατε κανένα περιθωριο για μυθοπλασία;
Stefanos Dandolos Λοιπόν, Ελευθερία, αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο στις αληθινές ιστορίες. Όταν γράφεις ατόφια μυθοπλασία έχεις την τάση να απλώνεσαι, να γίνεσαι πληθωρικός. Σε μια τέτοια ιστορία έπρεπε να χαλιναγωγήσω τον εαυτό μου, να τον τιθασεύσω .

Ντινα Κυργιακου θα ηθελα να ρωτησω τον κυριο Δάνδολο απο τα 10 μυθιστορηματα που εχει γράψει ποιο τον δυσκολεψε ποιο πολυ και αν " αγαπαει" καποιο περισσοτερο και γιατι;
Stefanos Dandolos Συνήθως αυτό που αγαπάς περισσότερο, Ντίνα, είναι το τελευταίο. Τουλάχιστον έτσι συμβαίνει σε μένα. Αυτό που με δυσκόλεψε περισσότερο ήταν το Όταν θα δεις τη θάλασσα.


Βίκυ Τερζίδου Βλέπω παραπάνω πως βασιστήκατε στα ημερολόγια της ίδιας της κυρίας Πηνελόπης Δέλτα για την συγγραφή του βιβλίου σας. Φοβηθήκατε ίσως να μην υπερβείτε λεπτές διαχωριστικές γραμμές; Να μην ξεπεράσετε τα όρια;
Stefanos Dandolos Παρα πολύ το φοβήθηκα, Βίκυ. Αυτός ήταν ο μεγάλος κίνδυνος.

Natasa Savva Θα ήθελα να μάθω αν ξεχωρίζετε κάποιο από τα βιβλία που έχετε γράψει κ γιατι;
Stefanos Dandolos Τα τρία τελευταία, Νατάσα. Χορεύτρια του Διαβόλου, Όταν θα δεις τη θάλασσα και Ιστορία χωρίς όνομα. Νομίζω ότι έχω αγγίξει το απόγειο των δικών μου δυνατοτήτων.

Μαρία Πρινάρη-Καρκαβατσάκη Θελω να ευχηθω απο καρδιας στον κυριο Δανδολο να ειναι καλοταξιδο το βιβλιο του και να ρωτησω τι θεωρει δυσκολοτερο ή ευκολοτερο, να γραψει κανενας καθαρα μυθοπλασια ή μυθιστορημα βασισμενο σε πραγματικη ιστορια;Βεβαια στην μυθοπλασια εχεις το περιθωριο να ΄΄απλωθεις΄΄ αλλα στην πραγματικη ιστορια εχεις ΄΄ετοιμα΄΄ γεγονοτα και καταστασεις, τελικα τι ειναι δυσκολοτερο;
Stefanos Dandolos Τελικά, Μαρία, και τα δύο είναι δύσκολα, το καθένα για τους δικούς του λόγους. Στη μυθοπλασία πρέπει να χτίσεις τα πάντα, στην αληθινή ιστορία πρέπει να προσέξεις τα λεπτά σημεία των γεγονότων και να αποδώσεις ολοκληρωμένους χαρακτήρες που να πείθουν τον αναγνώστη ότι ζει κι αυτός τα γεγονότα που περιγράφεις 

Eva Maraki Θεωρειται κυριε Δανδολε πως αν ειχατε αποπειραθει να γραψετε εκ νεου αυτο το βιβλιο θα ακολουθουσατε τα ιδια μονοπατια;
Stefanos Dandolos Ναι, Εύα. Μόνο τα παλιά μου βιβλία, τα τρία πρώτα μου, από τη δεκαετία του 90, θα έγραφα με διαφορετικό τρόπο.

Magdalini Hantzi Θα ήθελα να μου πείτε αν υπάρχει στο μυαλό σας το επόμενο βιβλίο΄-θέμα ?Εύχομαι πάντα επιτυχίες και καλή δύναμη!
Stefanos Dandolos Υπάρχει, Μαγδαληνή. Αλλά για την ώρα το κρατάω κρυφό και από τη γυναίκα μου ακόμα. Γούρια κλπ

Ερασμία Φερεντούρου Θα θελα να ρωτήσω γιατί την συγκεκριμένη ιστορία... Γιατί τις συγκεκριμένες αυτές ώρες
Stefanos Dandolos Ευχαριστώ, Ερασμία. Επειδή η ιστορία του σανατορίου δεν είχε αναδειχθεί ποτέ επαρκώς. Και επειδή το τι συνέβη το τελευταίο 24ωρο της ζωής της ήταν μια πτυχή που με σαγήνευε 

Eva Maraki Μετα απο ενα τετοιο μυθιστορημα που χαιρει εκτιμησεως και διθυραμβικων κριτικων ο πηχυς ειναι στα υψη.Σας φοβιζει αυτο για το αμεσο μελλον της συγγραφικης σας πορειας;
Stefanos Dandolos Φοβίζει όλους τους γύρω μου, Εύα, αλλά εμένα όχι. Η ζωή είναι πολύ σύντομη για να έχεις τέτοια άγχη.

Ντινα Κυργιακου Θα ηθελα να ρωτήσω τον κυριο Δάνδολο αν το εξώφυλλο ηταν δική του επιλογή;
Stefanos Dandolos Όχι, Ντίνα. Ιδέα και εκτέλεση των εκδόσεων Ψυχογιός. Μου άρεσε πολύ όμως.

Eva Natsi -Εμβληματικη μορφη η συγγραφεας. Οταν ξεκινουσατε τη συγγραφη του βιβλιου υπηρχε καποιο στοιχειο που σας εκανε να αποθαρρυνεστε για αυτο το εγχειρημα σας;
Stefanos Dandolos Όχι ακριβώς να αποθαρρύνομαι Εύα. Απλώς με απασχολούσε το πώς θα υποδεχτεί το κοινό την πτυχή της ψυχιατρικής κλινικής.

Natasa Savva Για κάποιον που δεν έχει διαβάσει δικό σας βιβλίο με ποιο θα του προτείνατε να ξεκινησει;
Stefanos Dandolos Ιστορία χωρίς όνομα ή Όταν θα δεις τη θάλασσα, Νατάσα

Niki Paximada Εχετε σκοπο να γράψετε κ για αλλα ιστορικά προσωπα;
Stefanos Dandolos Νίκη, Ναι, υπαρχει αυτή η ιδεα.

Penny Avgeri Πώς σας έρχονται οι ιδέες για να γράψετε ένα βιβλίο;
Stefanos Dandolos Αυτό είναι το αιώνιο ερώτημα, Πεννυ. Η αρχική ιδέα έρχεται ξαφνικά, σαν λάμψη. Έπειτα αρχίζει το χτίσιμο, που όπως έχω ξαναπεί, δεν βασίζεται τόσο στην έμπνευση όσο στον μόχθο και στη πειθαρχία


Μαρία Πρινάρη-Καρκαβατσάκη Ειπατε ηδη οτι τα πρωτα βιβλια σας θα γραφατε με διαφορετικο τροπο, να ρωτησω λοιπον τι ειδους αλλαγες θα κανατε στο πρωτο σας βιβλιο αν το ξαναγραφατε σημερα;;
Stefanos Dandolos Θα το έγραφα καλύτερα Μαρία. Είχα το πάθος αλλά όχι την τεχνική. Παρότι αγαπήθηκε τότε από πολλους.

Agaph Georgiadou Ποιο βιβλιο διαβασατε τελευταια που σας συγκλινισε κ προτεινετε στο κοινο σας?
Stefanos Dandolos Μμμ, για να δούμε, Αγάπη. Ο χορός των συμβόλων, του Μενιου Σακελλαροπουλου, το Μοτέλ Μορένα του Σταμάτη, το καινούργιο της Διβάνη... Από παλιότερα, ξαναδιάβασα πρόσφατα τα Ανατολικά της Εδέμ. Που το συστήνω φυσικά ανεπιφύλακτα. Υπέροχος Σταινμπεκ 

Lena Papathanasiou Θα ηθελα να σας ρωτησω ποιους εμπιστεύεστε ως πρώτους αναγνώστες των εργων σας?
Stefanos Dandolos Η γυναίκα μου είναι η πρώτη μου αναγνώστρια, Λένα. Αλλά μόνο όταν τελειώσει. Πριν την τελευταία σελίδα κανένας .

Βίκυ Τερζίδου Πιστεύετε πως ο χρόνος και η εμπειρία "ωριμάζει' έναν συγγραφέα, γράφει πιο ολοκληρωμένα βιβλία;
Stefanos Dandolos Θα έλεγα πως ναι, Βίκυ. Τουλάχιστον έτσι συνέβη με μένα. Όχι ότι δεν υπάρχουν όμως και συγγραφείς που ξεκίνησαν εντυπωσιακά και μετά αναλώθηκαν σε επαναληψεις  

Natasa Savva Δέχεστε την κριτική από τους αναγνώστες σας όποια κ αν είναι αυτη;
Stefanos Dandolos Φυσικά, Νατάσα. Από την στιγμή που γράφω δημοσίως είμαι υποχρεωμένος να σέβομαι κάθε αποψη
 
Αφροδίτη Κρεμμύδα Πόσο χρόνο σας πήρε η έρευνα γιά το βιβλίο?
Stefanos Dandolos Σύνολο επτά χρόνια, Αφροδίτη. Όπως έχω ξαναπεί, το υλικό αυτού του βιβλίου υπήρξε ευγενική προσφορά της έρευνας για τα δύο προηγούμενα μυθιστορήματα μου. Από το 2010 που άρχισα να δουλεύω τη Χορεύτρια, έπεφτα συνεχώς πάνω στη Δέλτα και ο, τι στοιχεία έβρισκα τα έβαζα στην ακρη 

Βίκυ Τερζίδου Είστε αγαπητός στον κόσμο, οι κριτικές των βιβλίων σας από το κοινό και όχι μόνο είναι πολύ καλές, έχετε βραβευτεί... Ποια είναι για εσάς η μεγαλύτερη χαρά, ηθική ικανοποίηση που έχετε πάρει ως τώρα από την ενασχόλησή σας με την συγγραφή;
Stefanos Dandolos Το ότι κατάφερα να γράψω με τον τρόπο ακριβώς που ήθελα, το Όταν θα δεις τη θάλασσα και το Ιστορία χωρίς όνομα. Ήταν κάτι σαν στοίχημα με τον εαυτό μου. Και επίσης το ότι βλέπω τον γιο μου να αγαπάει τα παρσμυθια και τις ιστοριες


Vicky Ziliaskopoulou Θυμάστε σε ποιά ηλικία διαβάσατε πρώτη φορά κάποιο βιβλίο της Πηνελόπης Δέλτα και ποιό είναι αυτό ; Ήταν μια από τις συγγραφείς που αγαπούσατε ως παιδί;
Stefanos Dandolos Ναι, Βίκυ και Σοφία, θυμάμαι πολύ καλά. Ήμουν έντεκα και το βιβλίο ήταν ο Τρελαντωνης. Φυσικά και έγινε η αγαπημένη μου συγγραφέας τότε. Με στροβιλισε, με απογείωσε. μου άλλαξε τον κοσμο.

Mary Koulieri πιστεύετε πως αξίζει τον κόπο για ένα μεγάλο έρωτα οπως της Πηνελόπης Δελτα για τον Ιωνα , να χάσεις όλα τα κεκτημένα σου και να οδηγηθείς στην καταστροφή;
Stefanos Dandolos Είναι θέμα χαρακτήρα, Μαίρη. Όταν μιλάμε για πάθη η λογική πάει περίπατο. Για άλλους αξίζει, για άλλους όχι.  

Penny Avgeri Πότε νιώσατε ότι η λογοτεχνία και η συγγραφή είναι ο δρόμος της ζωής σας;
Stefanos Dandolos Όταν εκδόθηκε το πρώτο μου βιβλίο, το 1996

Αναστασία Ελευθεριάδου Το προηγούμενο βιβλίο σας κατέχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου και στην βιβλιοθήκη μου!! Θα ήθελα να ρωτήσω ποιο βιβλίο σας θεωρείτε ότι σας δυσκόλεψε περισσότερο η συγγραφή του και γιατί!!
Stefanos Dandolos Αυτό που με δυσκόλεψε περισσότερο, Αναστασία, είναι το Όταν θα δεις τη θάλασσα. Η έρευνα ήταν εξαντλητική, κάλυπτε πάρα πολλά θέματα, και επίσης οκτώ μήνες αφότου είχα ξεκινήσει να το γράφω, ξανάρχισα πάλι από την αρχή, γιατί δεν μου έβγαιναν η επιλογή του ύφους και κάποιες δευτερεύουσες ιστορίες που έπρεπε τελικά να βγουν. Με αυτά και με κείνα, έγραφα τρία χρόνια, και πιστεύω ότι πραγματικά εξάντλησα τον εαυτό μου. Ήταν μια απίστευτη δοκιμασία από την οποία δεν έχω συνέλθει ακόμα.

Κική Κόντου Η συγγραφή σας επιτρέπει να ασχολείστε με άλλη επαγγελματική ενασχόληση? Ελευθερο χρόνο έχετε?
Stefanos Dandolos Δεν έχω αποποιηθει την δημοσιογραφικη μου ιδιότητα. Και ναι, προσπαθώ να έχω ελεύθερο χρόνο για να τον αφιερώνω στην οικογένεια μου και κυρίως στο γιο μου

Penny Avgeri Ποιο μήνυμα θα θέλατε να περάσετε στους αναγνώστες με το βιβλίο σας;
Stefanos Dandolos Δεν είμαι πολύ των μηνυμάτων, αλλά αν υπήρχε ενα αυτό θα είχε να κάνει με τη Σιωπή. Η Σιωπή μπορεί να κρύβει πολύ περισσότερα λόγια από τα φλυαρα χειλη .

Χρυσάνθη Δημόγλου Θα θελατε να το δειτε στην μεγαλη οθονη;
Stefanos Dandolos Χάχαχα εννοείται, Χρυσάνθη. Ποιος συγγραφέας δεν θα ήθελε κάτι τέτοιο; 

Σοφία Σκιαδ. Πως νιωσατε οταν εκδόθηκε το πρωτο σας βιβλιο?
Stefanos Dandolos Μαγικά!! Ήταν ανεπανάληπτη εμπειρία. Ποτε δεν επαναλαμβανεται αυτό το συναισθημα.


Χρήστος Διαμαντόπουλος Η εμπνευση ερχεται απο αληθινες ιστοριες 'η οχι;
Stefanos Dandolos Καλησπέρα Χρήστο. Στην περίπτωση μου, συνήθως όχι. Προτιμώ την γέννηση κάτι αλλου, εντελώς καινούργιου, από το να βιογραφω έμμεσα τη ζωή μου

Σοφία Σκιαδ. Τι ελπίζεται πως θα αποκομίσει καποιος διαβάζοντας το βιβλίο σας"Ιστορία χωριςς όνομα"
Stefanos Dandolos Δεν ελπίζω να αποκομίσει κάτι. Απλώς να ταξιδέψει, να αισθανθεί, να συγκινηθε.

Natasa Savva Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που τον θεωρείτε μέντορα σας;
Stefanos Dandolos Ο Βασίλης Βασιλικός υπήρξε μέντορας μου, όπως και ο Μάνος Κοντολεων. 

Litsa Labrakopoulou Γιατι επιλεξατε αυτόν τον τίτλο του βιβλίου σας;
Stefanos Dandolos Παραμύθι χωρίς όνομα. Ιστορία χωρίς ονομα  

Vicky Ziliaskopoulou έστω ότι πέφτει στην αντίληψή σας η άποψη ενός αναγνώστη ο οποίος για κάποιο λόγο δεν έμεινε ικανοποιημένος από κάποιο βιβλίο σας, όμως εξηγεί με όμορφο τρόπο τι δεν του άρεσε. Ποιό συναίσθημα υπερισχύει μέσα σας;
Stefanos Dandolos Μα δεν έχω κανένα πρόβλημα με τις αρνητικές απόψεις. Κοιτάξτε. Αυτό που δεν ξεχνώ ποτέ είναι ότι και μια διθυραμβικη κριτική και μια κάκιστη κριτική είναι η άποψη ΕΝΟΣ ανθρώπου. Οπότε κανένα πρόβλημα δεν θα είχα.

Mpia Nioth Θεωρείτε οτι η αγάπη μπορει να νικήσει τα εμπόδια?Πώς ενα ρομαντικό άτομο μπορει να επιβιώσει σε ένα σκληρό κόσμο?
Stefanos Dandolos Ναι πιστεύω ότι μπορεί. Ένα ρομαντικό άτομο θα πληγωθει περισσότερο από τα άλλα, μα θα ζήσει πραγματικά .

Eva Natsi Μεσουσης της συγγραφης του υπηρξε εκεινη η στιγμη που αναφωνήσατε πως τα παρατατε,αλλα μετα φυσικα το μετανιωσατε;
Stefanos Dandolos Στο Ιστορία χωρίς όνομα; Όχι. Σε άλλα; Ναι

Eva Natsi Πες μας ένα ΜΟΤΟ που ακολουθεις και η τελευταία λέξη δικια σου: Εμείς με την σειρά μας σε ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ για το πολύτιμο χρόνο που αφιέρωσες στην παρέα μας, και σου ευχόμαστε να είσαι πάντα υγιής και δημιουργικός! 
Stefanos Dandolos Θα το πω στα αγγλικά γιατί έτσι το είχα διαβάσει πριν από πολλά χρόνια.
LIFE IS A STATE OF MIND
Εγω ευχαριστώ Εύα, ήταν τιμή μου. Να είστε καλά όλοι και να συνεχίσετε να δημιουργείτε μέσα από την υπέροχη παρέα σας.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου