Δευτέρα 20 Μαΐου 2019

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΑΜΑΝΔΑΝΗ: "...είμαι αισιόδοξη για το μέλλον της λογοτεχνίας και παραδοσιακή για τον τρόπο διαβάσματος ενός βιβλίου. Μου αρέσει να το ξεφυλλίζω, να το μυρίζω, να το πιάνω, να το έχω στην βιβλιοθήκη μου κυρίως με την αφιέρωση του συγγραφέα."

Η αλήθεια είναι πως μπήκα σε δίλημμα για το πώς να την προσφωνήσω την αγαπημένη ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΑΜΑΝΔΑΝΗ. Μυθοπλάστρια, ποιήτρια, συγγραφέα, αρθρογράφο, ή συγγραφέα παραμυθού παιδιών; Όπως και να έχει η πραγματικότητα είναι μία! Η Κατερίνα είναι ένας υπέροχος άνθρωπος, ευαίσθητος και τρυφερός, που αν και έχει βραβευτεί για τα βιβλία της, δεν θέλει να επαινείται για αυτά! Το ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΠΑΡΕΑΣ την συνάντησε και της έκανε κάποιες ερωτήσεις, και φυσικά εκείνη δεν παρέλειψε να μας ανοίξει την ψυχή της και να μας κάνει μια αναλυτική εξομολόγηση εφ΄ όλης της ύλης!



1. Πρώτα από όλα ποιο το κίνητρο που σας έκανε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή. Θα σας ενδιέφερε κάποιο άλλο είδος πέρα του μυθιστορήματος όπως είναι πχ η ποίηση, σενάριο, ή οτιδήποτε άλλο; 

Το ταλέντο της γραφής το έχω στο είναι μου από μικρό παιδί. Αρχικά άρχισε να διαφαίνεται στο δημοτικό με τις εκθέσεις ιδεών κι έπειτα στο γυμνάσιο με την δημιουργική εφηβική ποίηση ενώ στην συνέχεια εξελίχθηκε σε διήγημα, νουβέλα και μυθιστόρημα ως ενήλικας. Ασχολούμαι και με ενδιαφέρουν όλα τα είδη γραφής ειδικότερα με συναρπάζουν τα δύσκολα και ιδιαίτερα θέματα. Η ποίηση μου βγαίνει αβίαστα, εύκολα κι αυθόρμητα με ποικίλα θέματα να με απασχολούν ενώ η συγγραφή μυθιστορημάτων είναι μια επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία κάτι σαν τοκετός μέχρι το νέο βιβλίο να φτάσει στο τυπογραφείο. Φυσικά γράφω και δοκιμάζω όλα τα είδη γραφής όπως και παιδικό παραμύθι αλλά και μικρές σοφίες ή ρητά με απόσταγμα ωριμότητας της ζωής περισσότερο όμως ασχολούμαι με το μυθιστόρημα και την ποίηση.

2. Ένας συγγραφέας πιστεύετε ότι πρέπει να κρατάει σταθερά το είδος που έχει επιλέξει; Το να μπει στη διαδικασία να δοκιμάσει κι΄άλλα είδη γραφής είναι ρίσκο για τον ίδιο αλλά και για τον κόσμο του; 

Αναλόγως θα έλεγα. Κάποιος μπορεί να είναι καλός σε ένα είδος γραφής πχ.το μυθιστόρημα κι άλλος μπορεί να είναι πολυδιάστατος και ταλαντούχος σε πολλά ή σε δύο είδη γραφής. Ρίσκο εγώ θεωρώ το να μην κατέχει κάποιος την συγγραφή πχ. να είναι παρουσιαστής στην τηλεόραση και να εκδίδει βιβλίο. Για μένα ο καθένας πρέπει να ασχολείται με το επάγγελμά του και όχι να μπαίνει στο παιχνίδι των εκδοτών που το βλέπουν εμπορικά επειδή έχει κάποιο όνομα και να μιμείται τον συγγραφέα.

3. Η δημιουργία ενός μυθιστορήματος επιβάλλει μια διαδικασία στο μυαλό του κάθε συγγραφέα να δημιουργήσει χαρακτήρες, τοπία, εποχές και όλα όσα χρειάζονται ώστε στο αποτέλεσμα να προσφέρει στον αναγνώστη αυτή την αμεσότητα και να τον κάνει να "δεθεί" με αυτό που διαβάζει! Από που αντλείτε αυτή την έμπνευση σε κάθε έργο σας και ποσό δύσκολο μπορεί να είναι όλο αυτό; 

Το πιο δύσκολο κομμάτι σε έναν συγγραφέα είναι η ιδέα, η αστραπή. Η έμπνευσή μου συνήθως έρχεται ξαφνικά κι ένα καμπανάκι ταλανίζει το μυαλό μου, χτυπάει σαν τρελό κάθε φορά. Η έμπνευση μπορεί να είναι μια φράση που άκουσα στον δρόμο ή στο μετρό, μια λέξη ή μια μουσική, μια εικόνα ή ένα βίωμα μιας φίλης. Πάντα όμως προσπαθώ να πιάσω τον σφυγμό του κόσμου και να είμαι επίκαιρη και εκφραστική. Φυσικά και είναι δύσκολο και απαιτητικό το κομμάτι αυτό.

4. Για κάθε βιβλίο σας, υπήρξε κάποιο κίνητρο-αφορμή ώστε να σας δώσει το πράσινο φως για να κάνετε την αρχή στη συγγραφή του; 

Φυσικά και κάθε φορά υπήρξε ένα κίνητρο ή μια αφορμή για να γράψω ένα βιβλίο μου. Για το σημάδι εκ γενετής υπήρξε η ελιά στο στήθος της ηρωίδας στην πραγματικότητα, για τον βασιλιά ή σκύλο υπήρξε η ζωή ενός πολιτικού άνδρα της χώρας μας στην πραγματικότητα και για τον διπλό ψυχισμό υπάρχουν άπειρα ζωντανά περιστατικά ακόμη και στις μέρες μας εγκατάλειψης παιδιών σε ιδρύματα, νοσοκομεία ή σε κάδους σκουπιδιών.
 
5. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο “ΔΙΠΛΟΣ ΨΥΧΙΣΜΟΣ”! 


Ένας επιθεωρητής των Νοτίων προαστίων αναζητάει τον δολοφόνο ο οποίος είναι υπεράνω υποψίας και σκοτώνει γυναίκες της νύχτας με ιδιαίτερο τρόπο. Ψάχνει επίσης τα κίνητρα και τους λόγους που ο ένοχος κάνει αυτά τα απαράδεκτα γεγονότα και εγκλήματα που βεβαίως πηγάζουν από την δύσκολη και κυρίως χωρίς αγάπη παιδική ηλικία του.

6. Μετά την ολοκλήρωση του έργου σας, χρειάζεστε μια δεύτερη γνώμη από κάποιο οικείο πρόσωπο πριν προχωρήσει επίσημα στα χέρια του εκδότη; 

Όχι δεν παίρνω την γνώμη κανενός πριν φτάσει το κάθε έργο μου στον εκδότη αλλά οι πρώτοι άνθρωποι που το διαβάζουν κυρίως πριν φτάσει το κάθε βιβλίο μου στο ράφι ενός βιβλιοπωλείου είναι η μητέρα μου και ο εκάστοτε εκδότης.

7. Πως αντιμετωπίζετε τυχών αρνητικές κριτικές; 

Μέχρι στιγμής δεν υπήρξαν αρνητικές κριτικές για τα βιβλία μου. Όμως όταν αυτές γίνονται καλοπροαίρετα από τους ειδικούς μάλιστα και με επιχειρήματα τότε τις λαμβάνω υπόψιν μου ώστε να βελτιώνομαι και να γίνομαι καλύτερη συνεχώς.

8. Πείτε μας τη γνώμη σας για την πορεία του βιβλίου και την εξέλιξη του σε αυτές τις δύσκολες εποχές. 

Το βιβλίο και μάλιστα το καλό βιβλίο ακόμη και τον καιρό της κρίσεως θα επιβιώσει και θα αντέξει μέσα στον κυκεώνα αυτό. Φυσικά μόνο ένα 8 % των ανθρώπων διαβάζουν και μάλιστα όλα τα είδη βιβλίων. Όμως είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι βλέπω στο μετρό μέσα κυρίως νέους να διαβάζουν ένα βιβλίο.

9. Είστε αισιόδοξη για το μέλλον της λογοτεχνίας, με τη μορφή του χειροπιαστού βιβλίου και όχι των e-books; Πιστεύετε πως ο κόσμος θα συνεχίσει να βρίσκει τρόπους να διαβάζει παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει; 

Ναι είμαι αισιόδοξη για το μέλλον της λογοτεχνίας και παραδοσιακή για τον τρόπο διαβάσματος ενός βιβλίου. Μου αρέσει να το ξεφυλλίζω, να το μυρίζω, να το πιάνω, να το έχω στην βιβλιοθήκη μου κυρίως με την αφιέρωση του συγγραφέα.

10. Συγγραφή και παράλληλη εργασία. Πόσο εφικτό μπορεί να είναι για έναν συγγραφέα αυτός ο συνδυασμός χωρίς τις ανάλογες συνέπειες αντίστοιχα γνωρίζοντας ότι η συγγραφή "επιβάλλει" καθαρό μυαλό και ένα είδος ηρεμίας από οποιουδήποτε εξωτερικούς παράγοντες; 

Πιστεύω στην παράλληλη σχέση συγγραφής και εργασίας όπως την βιώνω και εγώ. Εμπνεόμενη από τον σκληρό και βαρύ χώρο της υγείας όπου εργάζομαι γράφω με αγάπη και χαρά για τα καθημερινά προβλήματα που απασχολούν τους ανθρώπους. Είμαι ανθρώπινη και ευαίσθητη ταυτόχρονα. Ο χρόνος μπορεί να είναι μικρός και δυσεύρετος αλλά δεν έχω υπογράψει κανένα συμβόλαιο που να με περιορίζει και να με βιάζει. Θέλω να δημιουργώ καλά βιβλία χωρίς υποδείξεις και άγχος. Άλλωστε ο Θεός οδηγεί τα βήματά μου.

11. Αγαπημένα βιβλία όπως και αγαπημένοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς; 

Πολλά βιβλία και συγγραφείς ή ποιητές είναι αγαπημένοι κυρίως Έλληνες. Ο Πολυράκης, ο Αβραμίδης, ο Σαχτούρης, ο Γκάτσος, ο Ελύτης, ο Καβάφης, ο Παλαμάς, ο Καρυωτάκης, η Τραυλού, η Ρώσση- Ζαίρη, η Πολυδούρη, η Αλκυόνη Παπαδάκη και άλλοι πολλοί.

12. Θεωρείτε πως η φαντασία, οι εμπειρίες και το ταλέντο είναι ικανά να αντεπεξέλθουν στην συγγραφή ενός βιβλίου ή επιβάλλεται και μια περισσότερο μόρφωση ώστε να είναι δεδομένη και η επιτυχία; 

Η επιτυχία ενός βιβλίου είναι συνάρτηση πολλών πραγμάτων. Φυσικά παίζουν ρόλο το ταλέντο, η φαντασία, η ζωντανή περιγραφή, η εκφραστικότητα, οι εμπειρίες, το ύφος και η μόρφωση. Το τελευταίο όμως δεν είναι και απαραίτητο διότι στο παρελθόν έχει αποδειχθεί ότι μεγάλοι κλασσικοί ποιητές ή συγγραφείς ήταν αστέρια φωτεινά και δεν είχαν κάποιο πτυχίο. Άλλωστε υπάρχουν και πολλοί άνθρωποι σπουδαίοι ως επιστήμονες αλλά κοινωνικά αμόρφωτοι.

13. Έμπνευση. Υπάρχουν στιγμές που σε ανύποπτο χώρο και χρόνο απρόοπτα χτυπάει το καμπανάκι; Τι γίνετε όταν έρθει απρόσμενα και σας βρει μακριά από τον προσωπικό σας χώρο; 

Όπως προείπα η έμπνευση έρχεται ξαφνικά και απροειδοποίητα. Όταν με βρει φυσικά μακριά από τον προσωπικό μου χώρο τότε κρατώ σημειώσεις στην ατζέντα μου.

14. Ελεύθερος χρόνος; Και πως αξιοποιείται; 

Στον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο μου κολυμπάω, σπάνια ένα καφέ έξω με μία ή δύο φίλες μου και διάβασμα ποίησης ή κάποιου μυθιστορήματος.

15. Τελειώνετε συγγραφικά ένα βιβλίο...και ολοκληρωμένο πλέον στα χέρια σας εσείς από τη θέση του αναγνώστη έχει υπάρξει φορά που σας έβαλε στη διαδικασία να σας κάνει να σκεφτείτε, να αναλογιστείτε ,να γίνετε πιο ώριμη κατά κάποιο τρόπο από αυτό το οποίο εσείς η ίδια δημιουργήσατε; 

Φυσικά και εγώ η ίδια παίρνω μηνύματα ή σκέφτομαι κάποια θέματα που αναλύονται στο ίδιο το βιβλίο μου. Πολλές φορές κάνω την αυτοκριτική μου σιωπηλά.

16. Τι θεωρείτε επιτυχία για εσάς από το αναγνωστικό κοινό σε κάθε δημιούργημα σας;

Επιτυχία θεωρώ ένα χαμόγελο, ένα καλό λόγο μια μόνο λέξη αγάπης. Τα δεκάδες θετικά κρυφά μηνύματα ή τα σχόλια που δέχομαι καθημερινά στο ίντερνετ. Ο σεβασμός στον δρόμο όταν με αναγνωρίζουν οι αναγνώστες. Η περηφάνια του άντρα μου κυρίως και η αγάπη των παιδιών μου.

17. Ο κάθε ήρωας του βιβλίου σας, έχει κατά κάποιο τρόπο δρομολογηθεί στον χαρακτήρα του εξ'αρχης ή στην πορεία οι ανατροπές και οι απρόοπτες εξελίξεις επηρεάζουν και γίνονται και οι ανάλογες εναλλαγές; 

Συνήθως εξαρχής έχει δρομολογηθεί ο χαρακτήρας του κάθε ήρωά μου, αυτό δεν σημαίνει όμως πως δεν θα υπάρξουν και αλλαγές ή προσθήκες στοιχείων στην πορεία της συγγραφής ενός βιβλίου.

18. Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο υποψήφιο συγγραφέα που θέλει να κάνει τα όνειρα του πραγματικότητα μέσα από τον χώρο του βιβλίου; 

Να έχει ταλέντο, μεράκι, όρεξη, οργάνωση, έρευνα και αγάπη για την γραφή. Κυρίως να είναι ο εαυτός του και να κυλάει στις φλέβες του αυτό που κάνει. Να πιστεύει στο έργο του Θεού και στον εαυτό του. Τότε όλα θα πάνε καλά.

19. Ποιο είναι το ΜΟΤΟ που ακολουθείτε; Η τελευταία λέξη δικιά σας!

Έχει ο Θεός! Σ ευχαριστώ θερμά Εύα Νάτση για την όμορφη κουβέντα μας.

                                                                                                                  Επιμέλεια: ΕΥΑ ΝΑΤΣΗ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου