Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2020

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ με την ΕΥΑ ΜΑΖΟΚΟΠΑΚΗ στην ΛΙΤΣΑ ΛΑΜΠΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ για το ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΠΑΡΕΑΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ 

ΕΥΑ ΜΑΖΟΚΟΠΑΚΗ

 

Βιογραφικό: Η Εύα Μαζοκοπάκη γεννήθηκε στα Χανιά της Κρήτης. Σπούδασε με υποτροφία στο τμήμα Κλασικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Ζει και εργάζεται στα Χανιά. Ασκεί το επάγγελμα της φιλολόγου στο ιδιόκτητο φροντιστήριο θεωρητικών σπουδών «Πρωτοπορία», στη γενέτειρα πόλη της.

Ασχολείται παράλληλα με τη συγγραφή σχολικών βιβλίων, βιβλίων ποίησης και λογοτεχνίας. Έχει βραβευτεί με το πρώτο βραβείο ποίησης στον Παγκρήτιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Κρητών Λόγος» 2019, για το ποίημα «Άλωση ψυχής». Παράλληλα, έχει διακριθεί στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης της βιβλιοθήκης Σπάρτου 2019, με το ποίημα Σκοτεινές Σκεπές.

Το «Η Οργή του Τυφλού ποταμού» είναι το πρώτο της μυθιστόρημα, γραμμένο με σεβασμό και εκτίμηση στο αναγνωστικό κοινό.

Οπισθόφυλλο: Σε ένα μικρό χωριό της Κρήτης, κοντά στα νερά του Τυφλού ποταμού, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας κλειστής, συντηρητικής ανθρώπινης κοινωνίας, πλασμένης από ένα συνονθύλευμα αγγέλων και δαιμόνων επί γης. Κρίματα, ενοχές, ψέματα, πάθη, αναμεμειγμένα με πόθους, όνειρα, ελπίδες, αγάπη… Οι ανθρώπινες ύβρεις αμέτρητες, το σκοτάδι των ψυχών απύθμενο. Η νέμεση καραδοκεί και η κάθαρση πλησιάζει.

Ο ποταμός του χωριού είναι Τυφλός ή η τυφλότητα ανήκει στη σφαίρα της ανθρώπινης εσωτερικότητας; Ένας οργισμένος Τυφλός ποταμός μπορεί να ξεπλύνει τα κρίματα και να οδηγήσει στην κάθαρση; Να φέρει την όραση στις απαίδευτες ψυχές και να χαρίσει το φως στις λεηλατημένες ζωές; Θεραπεύεται άραγε η τυφλότητα της ψυχής;

Κρητικές του βιβλίου: 

Από Φανή Γεωργολοπούλου ( συγγραφέα).

"Μόλις σήμερα τελείωσα και δεν ήθελα να το αφήσω από τα χέρια μου, το καταπληκτικό μυθιστόρημα της αγαπητής φίλης και συγγραφέως Εύας Μαζοκοπάκη "" Η οργή του Τυφλού ποταμού"" των εκδόσεων ΠΗΓΗ. Δεν θα μιλήσω για την ιστορία που έτσι και αλλιώς είναι συναρπαστική και σε καθηλώνει από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα . Θα μιλήσω για την δύναμη της πένας της συγγραφέως .Καταγράφει με περίσσια μαεστρία τα γεγονότα, τα συναισθήματα, πάθη, ενοχές, κορυφαίες στιγμές κάνοντας αυτόν που το διαβάζει, κοινωνό της ιστορίας.Συγκρουσεις , λάθη, εξιλέωση. Η ροή του λόγου κυλά αβίαστα, γοργά σαν τα νερά του Τυφλού ποταμού. Το ύφος άμεσο, ευθύ, δείχνει την μοναδικότητα γραφής της συγγραφέως. Οι διάλογοι ενδιαφέροντες καταφέρνουν και παίζουν σημαντικό ρόλο στην ιστορία. Ένα βιβλίο που αξίζει να φιλοξενεί κάθε βιβλιοθήκη. Συγχαρητήρια στην καταξιωμένη λογοτεχνιδα Εύα Μαζοκοπάκη. Ούριοι οι άνεμοι στον δρόμο του. Περιμένω με αγωνία το επόμενο"

Ευχαριστώ παρά πολύ που δεχτήκατε να μιλήσετε στη στήλη μου. Ήθελα πρώτα να μας πείτε κάποια πράγματα για να σας γνωρίσουμε καλύτερα. Ποια είναι η Εύα?

Είμαι η Εύα Μαζοκοπάκη,μια συνηθισμένη γυναίκα ,μητέρα, σύζυγος κι εργαζόμενη. Ασκώ επί πολλά έτη το επάγγελμα της φιλολόγου στο ιδιόκτητο φροντιστήριο θεωρητικών σπουδών που διατηρώ ,στη γενέτειρα πόλη μου, στα Χανιά της Κρήτης. Είμαι λάτρης της λογοτεχνίας, της θάλασσας και της σοκολάτας. Αγαπώ τα αρώματα της φύσης και τα αρώματα των λέξεων της γλώσσας μας. Η ενασχόληση μου συνεπώς με την λογοτεχνία ήταν.. μοιραία. Ξεκίνησα με την ποίηση. Εξέδωσα την πρώτη μου ποιητική συλλογή "Λεκτικά αρώματα"  το 2018, ακολούθησε και δεύτερη " Τα ρο της καρδιάς " που είναι τώρα υπό έκδοση και το τρίτο μου εγχείρημα ,υπήρξε το πρώτο μου μυθιστόρημα " Η οργή του Τυφλού ποταμού ". Η συγγραφή ήταν ανέκαθεν παρούσα στη ζωή μου ..απλά λόγω φόρτου εργασίας, ανενεργή. Τα τελευταία όμως δύο χρόνια, πλήρως ενεργή και άκρως δημιουργική στη ζωή μου.

Σκέφτομαι ότι  δεν είναι καθόλου εύκολη  η συγγραφή ενός βιβλίου, ειδικά φαντάζομαι ,αν είναι το πρώτο ενός συγγραφέα.... Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε?

Για μένα καθόλου δύσκολη για δύο βασικούς λόγους. Πρώτον, γιατί ξεκίνησα από το κομμάτι της ποίησης, τμήμα της λογοτεχνίας που είναι περισσότερο δυσδιάκριτο ,επίπονο και λίαν απαιτητικό. Παρά ταύτα, το προσέγγισα με βουβή υπομονή και μου χάρισε αρκετές Πανελλήνιες και Παγκρήτιες διακρίσεις. Κατά δεύτερον, η επαγγελματική μου ιδιότητα. Όντας φιλόλογος ,η επαφή μου με την ελληνική γλώσσα είναι καθημερινή και άρρηκτη. Συνεπώς από τη μία ,ο έντονος συναισθηματισμός που απαιτεί η ποίηση, από την άλλη, η σωστή χρήση της γλώσσας που κατευθύνει την ροή ενός πεζογραφικού κειμένου ,ήταν στοιχεία ήδη γνωστά και κατοχυρωμένα στη συνείδηση μου. Το νεώτερο στοιχείο που προστέθηκε ήταν η πλοκή και οι ήρωες του βιβλίου… που λόγω καλπάζουσας " εκ γενετής" φαντασίας, δεν αποτέλεσαν τροχοπέδη στη συγγραφή μου ή δεν δημιούργησαν δυσκολίες στις περιγραφές μου. Ομολογώ πως η μυθιστοριογραφία...είναι ευκολότερη από την ποίηση- τουλάχιστον για μένα-.

Η ποίηση με ανακουφίζει και η μυθιστοριογραφία με αιχμαλωτίζει μαγευτικά. Η πρώτη, αποτελεί την αλήθεια μου ..γιατί δεν ξεχνώ ποιά είμαι και η δεύτερη, την Ιθάκη μου..γιατί μου υποδεικνύει πού μπορώ να φτάσω ...ακόμα... ίσως!

 

Τι σας έκανε να προχωρήσετε ,να γράψετε και εκδώσετε αυτό το βιβλίο σε μια αρκετά δύσκολη εποχή?

Η εσωτερική μου ανάγκη να βγάλω από μέσα μου εικόνες, σκέψεις, συναισθήματα. Αυτό με έσπρωξε στην ποίηση εξάλλου αρχικά και στη συνέχεια η πρόκληση για κάτι καινούργιο και διαφορετικό στην πεζογραφία. Είμαι άνθρωπος που αγαπώ το ρίσκο και τις προκλήσεις. Δεν έμαθα να χρησιμοποιώ ψαλίδι ούτε στα όνειρα ,μήτε στα φτερά μου και πάντα τολμώ κι αγωνίζομαι με τα όπλα της ψυχής και του μυαλού μου...και δεν παραδίνομαι αμαχητί.

Τόλμησα ..λοιπόν και θα τολμώ πάντα. Δεν επηρεάζομαι από δύσκολους καιρούς και συγκυρίες. Το αναγνωστικό κοινό που αγκάλιασε τα ποιητικά μου πονήματα ελπίζω να αγαπήσει και τα πεζογραφικά. Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό που ξέρει να κρίνει και να ..εγκρίνει.

Συστήστε  μας με λίγα λόγια το βιβλίο σας. Πείτε μας πώς σας ήρθε η έμπνευση?

Η οργή του Τυφλού ποταμού είναι ένα κοινωνικό μυθιστόρημα που εστιάζει στην ανθρώπινη ψυχή. Περιγράφει πάθη, πόθους, ένστικτα, ελπίδες, άγριες και ήμερες ανάγκες ψυχών. Η έμπνευση του μυθιστορήματος μου γεννήθηκε στο μυαλό μου από την... εύρεση του τίτλου του.

Οργή: λέξη σκληρή, Τυφλός: λέξη επώδυνη, Ποταμός: λέξη υγρή ,με ροή. Το μυθιστόρημα μου λοιπόν περιγράφει όλα τα σκληρά, τα επώδυνα και τα υγρά της ψυχής. Ποταμός οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι ανατροπές της ζωής μας. Ποταμός κι ο πρωταγωνιστής του βιβλίου μου. Έτσι εμπνεύστηκα...από τον τίτλο του...και οδηγήθηκα στη δημιουργία του βιβλίου μου.

Τι ιδιαίτερο θα διαβάσουμε σ΄ αυτό  το βιβλίο ? Αν ήσασταν ένας απλός αναγνώστης του, ποια θα θεωρούσατε τα δυνατά του στοιχεία?

Το μυθιστόρημα μου έχει μιά δυνατή πλοκή,  λεπτομερειακή ανάλυση ανθρωπίνων χαρακτήρων και μέσα από την αντίφαση της κόλασης και του παράδεισου που καταγράφει, εξυψώνει την ευγένεια των ανθρωπίνων ενστίκτων και οδηγεί στην εσωτερική κάθαρση. Κεντρίζει το ενδιαφέρον του αναγνώστη λόγω συνεχόμενων ανατροπών και του χαρίζει στο τέλος Ιθάκη ψυχής. Τα δυνατά του σημεία είναι "εν ολίγοις" η φοβερή του πλοκή, ο έντονος συναισθηματισμός, η άρτια χρήση της γλώσσας μα...κυρίως τα ανθρώπινα μηνύματα του. Ο πολιτισμός δεν είναι θέμα εξωτερικής αλλά εσωτερικής ανάπτυξης. Πολιτισμός κοινωνιών σημαίνει πολιτισμός ψυχών.. αυτή είναι η σημαία του βιβλίου μου.

Ποιο είδος γραφής σας εκφράζει απόλυτα? 

Δεν χρησιμοποιώ στατικούς κανόνες γραφής. Γράφω με την ψυχή μου κι εκείνη με καθοδηγεί. Τα συναισθήματα μου γίνονται λέξεις, οι λέξεις εικόνες, οι εικόνες μηνύματα, τα μηνύματα πρωταγωνιστές και οι πρωταγωνιστές μου ,αλήθειες. Και όλα αυτά μαζί.. δημιουργούν τη δική μου γραφή και προσωπική  μου ταυτότητα, ως συγγραφέα.  Και όταν υπογράφω στο τέλος με το όνομα μου ,ο αναγνώστης ξέρει πως το βιβλίο μου φέρει το άρωμα μιας ατομικής σφραγίδας γραφής που ξεδιπλώνει καθαρά ανθρώπινες πτυχές της θεωρίας του κόσμου μου.


Καταστάσεις σαν αυτές που βιώνουμε σήμερα θα μπορούσαν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά την δημιουργικότητα και την έμπνευση σας ?

Η λογοτεχνία είναι εσωτερική ανάγκη. Δεν επηρεάζεται στη διακοπή της ή στην έξαρση της από εξωτερικούς παράγοντες. Είναι έγκλειστη στον ανθρώπινο ψυχισμό και επιβάλλει την διέξοδο της, οπότε κρίνει αυτή αναγκαία. Εγώ απλά την υπακούω εφόσον την υπηρετώ και υποτάσσομαι στο θέλημα της. Προς το παρόν δεν μου δείχνει σημάδια υπαναχώρησης...στο μέλλον... δεν ξέρω!

  Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της Λογοτεχνίας?

Ήδη έχω ολοκληρώσει το δεύτερο μυθιστόρημα μου που έχει πάρει το δρόμο της αξιολόγησης από τον εκδοτικό οίκο, τελειώνω και μία σειρά διηγημάτων σε λίγο καιρό και άμεσα θα ξεκινήσω και το τρίτο μου μυθιστόρημα. Εννοείται πως παράλληλα συνεχίζω και την γραφή ποιημάτων για μιά τρίτη ποιητική συλλογή… αυτή όμως θα αργήσει σχετικά…


Η Ποίηση στις ημέρες μας, δεν έχει την θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της?

Δυστυχώς αυτή είναι μια πικρή αλήθεια. Εύχομαι κι ελπίζω να συνειδητοποιήσουμε όλοι την τεράστια αξία της ποίησης στις ψυχές μας και να εκτιμήσουμε τα δώρα που μας προσφέρει. Η ποίηση είναι θεραπεία και αγκαλιά. Είναι απάγκιο και αποσυμπίεση παθών. Αν δοθεί κατάλληλη σημασία στην εκπαίδευση των νέων στα σχολεία ,αναφορικά με τη σημαντικότητα της ποίησης, ίσως στο μέλλον υπάρξει ανάκαμψη της στον ελληνικό χώρο. Προσεύχομαι για αυτό καθώς είμαι ..ένθερμος οπαδός και ταπεινή δούλη της.


Ας κλείσουμε την συνέντευξη όπως εσείς επιθυμείτε....

Να σας ευχαριστήσω θερμά για την φιλοξενία και να κλείσω με ένα δικό μου απόφθεγμα από την πρώτη ποιητική μου συλλογή " Λεκτικά αρώματα ".

" Γεννημένη δίπλα στη θάλασσα τί να φοβηθώ; Έχω μάθει να κολυμπώ σε βαθιά

Και θέλω να μεταδώσω σε όλους με αυτό το μήνυμα το ..εξής: Δεν μας πνίγουν τα έντονα συναισθήματα ...αφήστε την αγάπη να ξεχειλίσει...ίσως τούτα τα βαθιά συναισθήματα να χαρίσουν τη διέξοδο στα σκοτάδια του αδιεξόδου μας…. Έτσι πιστεύω...   

Για το Βιβλίο της Παρέας

Λίτσα Λαμπρακοπούλου

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου